z ostatniej chwili
UWAGA !!! Od 1 paździenika zmiana godzin pracy urzędu, PONIEDZIAŁEK, WTOREK, ŚRODA 7:30 - 15:30, CZWARTEK 10:00 - 18:00, PIĄTEK 7:00 - 15:00 W związku ze zmianą godzin otwarcia Urzędu zmianie ulegają godziny funkcjonowania KASY URZĘDU: WTOREK 8.00-12.00, ŚRODA 13.00-15.00, CZWARTEK 10.00-14.00 SPRAWY ZWIĄZANE Z EWIDENCJĄ LUDNOŚCI ORAZ Z DOWODAMI OSOBISTYMI ZAŁATWIANE SĄ W GODZINACH: PONIEDZIAŁEK, WTOREK, ŚRODA – OD 7:30 DO 15:00 CZWARTEK – OD 10:00 DO 17:30 PIĄTEK – OD 7:00 DO 14:30
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A

Aktualności


II FORUM W SPRAWIE PRZYSZŁOŚCI LINII KOLEJOWEJ NR 104 RELACJI CHABÓWKA – NOWY SĄCZ

31/01/2014, dodał: Tadeusz Klimek czytano: 3958 razy
Kolejny już raz w dniu 23 – 01 – 2014r. Gmina Mszana Dolna była gospodarzem II FORUM na którym przedstawiona została prezentacja, której temat dotyczył:

„ PERSPEKTYWY BUDOWY NOWEJ LINII KOLEJOWEJ PODŁĘŻE – SZCZRZYC – TYMBARK – MSZANA DOLNA ORAZ MODERNIZACJI ISTNIEJĄCEJ LINII KOLEJOWEJ Nr 104 CHABÓWKA – NOWY SĄCZ. STAN ZAAWANSOWANIA PRAC NAD AKTUALIZACJĄ STUDIUM WYKONALNOŚCI.”


Realizacja przedmiotowego projektu ma kluczowe znaczenie dla rozbudowy i poprawy infrastruktury kolejowej, jakości połączeń kolejowych w Województwie Małopolskim oraz dalszego rozwoju naszych lokalnych Małych Ojczyzn. Nie bez znaczenia jest także fakt w kontekście ubiegania się Polski i Słowacji o organizację zimowych Igrzysk Olimpijskich w roku 2022. W spotkaniu na zaproszenie Wójta Gminy Bolesława Żaby udział wzięli:

1. Franciszek Dziedzina – Wicestarosta Powiatu Limanowskiego
2. Tadeusz Filipiak – Burmistrz Miasta Mszana Dolna
3. Tadeusz Klimek – Z-ca Wójta Gminy Mszana Dolna
4. Ewa Filipiak – Radna Powiatu Limanowskiego
5. Bożena Matras – p.o. kierownika inwestycji, Urząd Gminy Tymbark
6. Mariusz Undas – inspektor ds. budownictwa , Urząd Gminy Raciechowice
7. Mateusz Małecki – kierownik projektu, firma WS Atkins
8. Piotr Majerczak – kierownik centrum realizacji inwestycji PKP PLK S.A. 
9. Izabela Zielińska – koordynator projektu, Firma Halcrow
10. Łukasz Wosiewicz – projektant branży drogowej, Firma Halcrow
11. Marcin Morawski – asystent projektanta branży drogowej, Firma Halcrow
12. Elżbieta Baran – PKP S.A. Dyrektor Regionalny 
13. Andrzej Majchrzak – przedstawiciel właściciela stacji PKP w Kasinie W.
14. Czesław Szynalik – członek Stowarzyszenia Lokomotywa 
15. Jakub Toporkiewicz - członek Stowarzyszenie Lokomotywa 
16. Przedstawiciele lokalnych mediów:
- Radio RDN – Natalia Graczykowska
- Tygodnik Podhalański – Józef Figura
- TV 28 – Józef Budacz

 

Głównymi prelegentami przedstawiającymi prezentację byli: Pani Izabela Zielińska – koordynator projektu, Firma Halcrow, Pan Mateusz Małecki – kierownik projektu, firma WS Atkins oraz Pan Piotr Majerczak – kierownik centrum realizacji inwestycji PKP PLK S.A. W imieniu Wójta Gminy uczestników II FORUM powitał Z-ca Wójta Tadeusz Klimek, który w swoim wstępie do dyskusji przypomniał wnioski wypracowane podczas I FORUM oraz szczegółowo omówił najważniejsze zagrożenia ale i też korzyści dotyczące przedmiotowego projektu.


Wnioski z I FORUM – Mszana Dolna – 16 września 2013r.
1. Wszystkie samorządy lokalne usytuowane wzdłuż linii Nr 104 powinny niezwłocznie uchwalić i wystosować do odpowiednich władz rezolucję o wsparcie i podjęcie decyzji na szczeblu rządowym w sprawie budowy nowej linii relacji Chabówka – Nowy Sącz.
2. PKP S.A. do następnego spotkania oczekuje od poszczególnych JST na jednoznaczne stanowisko w kwestii nabycia do swoich zasobów nieruchomości położonych wzdłuż linii Chabówka – Nowy Sącz. Po złożeniu deklaracji przez poszczególne gminy PKP S.A. przedstawi warunki szczegółowe dotyczące ich odpłatnego lub nieodpłatnego przekazania.
3. Niezbędne jest wsparcie przez lokalne samorządy działań wprowadzenia do Programu Strategicznego Dziedzictwo i Przemysły Czasu Wolnego produktu turystycznego związanego z linią Chabówka- Nowy Sącz i skansenem kolejowym w Chabówce. 
4. Wstrzymanie ostatecznej decyzji dotyczącej likwidacji linii kolejowej Nr 104 do czasu analizy i wyczerpania wszystkich możliwości mających na celu jej budowę.
5. Przygotowanie przez odpowiednie podmioty dokumentacji takich jak: studium wykonalności z uwzględnieniem prac modernizacyjnych i eksploatacyjnych.
6. Wspieranie finansowe przez władze samorządowe, rządowe, PPP, PKP i inne podmioty pociągu RETRO w celu rozwoju turystki i kolejnictwa.
Z kolei kierownik inwestycji Pan Mateusz Małecki reprezentujący Firmę WS Atkins przybliżył dotychczasowe dokonania, komplikacje i proponowane rozwiązania dotyczące aktualizacji studium wykonalności projektu. Omówił opracowane analizy techniczne pierwotnie trzech, a docelowo dwóch wariantów trasowań linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna. Zaznaczył, że podstawowym celem projektu jest poprawa komunikacji południowej części woj. małopolskiego i podniesienie atrakcyjności terenu z uwzględnieniem istotnych czynników:
- zgodność z projektem Natura 2000
- pogodzenie aspektów społecznych
- zagospodarowanie przestrzenne
- rachunek ekonomiczno- techniczny
Szczegółowego omówienia poszczególnych wariantów i opcji dotyczących nowego trasowania linii kolejowej, w formie prezentacji dokonała p. Izabela Zielińska, przedstawiciel Firmy Halcrow. Omówiła szczegóły każdego z wariantów i opcji trasowań uwzględniających zmiany w infrastrukturze otaczającej, przy czym zaznaczyła, że istnieją możliwości dowolnej kombinacji zaprezentowanych wariantów i opcji. Prace nadal są w toku, a wybór ścieżki działania będzie zależał od wyników analiz - wybrana zostanie opcja optymalna. W dalszej części spotkania Pan M. Małecki poruszył kwestię dotyczącą ekonomii i zysków płynących z budowy kolei dla naszego regionu oraz formy finansowania inwestycji (tradycyjna lub Partnerstwo Publiczno- Prywatne). Kolejną osobą, która zabrała głos w dyskusji był Wicestarosta Powiatu Limanowskiego Pan Franciszek Dziedzina, który wyraził aprobatę i poparcie ze strony Powiatu dla inicjatywy budowy linii kolejowej oraz podkreślił, że aby osiągnąć cel, trzeba stanąć ponad podziałami partyjnymi i potraktować to jako wspólne zadanie dla wszystkich samorządów. W podobnym tonie wypowiadali się pozostali uczestnicy. W dalszej części istotną kwestię poruszyła Pani Elżbieta Baran – brak deklaracji samorządów co do przejęcia obiektów dworcowych i związane z tym kwestie formalno- prawne. Zachęcała, aby władze wszystkich samorządów lokalnych tak jak wcześniej przedstawił to Z-ca Wójta nie wzbraniały się od przejmowania budynków, gdyż wg jej opinii są pewnym gwarantem ich prawidłowego zagospodarowania. Pan Czesław Szynalik zaznaczył, że ważne jest także spojrzenie ze strony historycznej jaki cel i znaczenie miało powstanie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej w 1884r. W obecnym 2014r. będziemy obchodzić 130 rocznicę jej budowy. Następnie Pan Mariusz Undas pytał o lokalizację i częstotliwość przystanków na nowo tworzonej trasie. Jak zapewnił Pan Majerczak, w związku z tym, że prace są jeszcze w toku, wszystkie wpływające wnioski oraz sugestie są rozpatrywane i będą podejmowane odpowiednie decyzje. Na koniec P. Majerczak mocno podkreślił, że istnieje bardzo realna możliwość rozwoju linii kolejowej na naszym terenie i pozyskania na ten cel środków z funduszy Unii Europejskiej w nowym drugim już rozdaniu przypadającym na lata 2014 – 2020.
Dzisiaj ten czas, który nam pozostał to czas dla nas Wszystkich: mieszkańców, organizacji pozarządowych, władz samorządowych każdego szczebla, rządu, parlamentarzystów oraz europosłów w zgodzie i ponad wszelkimi podziałami, ocalmy dla przyszłych pokoleń jedną z pereł w koronie jaką jest nasza południowa kolej. Efektem końcowym II Forum jest apel o kontynuowanie prac, aby nasze wspólne marzenia stały się w niedalekiej przyszłości faktem!
Nie zmarnujmy tej szansy!


Podsumowanie II FORUM to wspólnie wypracowane wnioski do realizacji: 
1. Uwzględnienie w projekcie dodatkowych informacji na temat istotnych korzyści płynących z uruchomienia trasy kolejowej, poprzez podanie informacji np. dotyczących przybliżonego czasu pokonywania konkretnych tras przez pociągi, nawiązanie do tradycji kolei i całego uroku przejazdu atrakcyjnymi terenami naszego regionu. 
2. Podjęcie działań mających na celu zaangażowanie wszystkich samorządów lokalnych po terenach których ma przebiegać trasa kolejowa do potraktowania inwestycji jako dobra, w którego interesie należy działać wspólnie ponad podziałami m.in. poprzez przygotowanie odezwy o wsparcie i podjęcie decyzji na szczeblu rządowym w sprawie budowy nowej linii relacji Chabówka – Nowy Sącz. 
3. Skierowano wniosek do mediów o nagłośnienie wśród lokalnych społeczności inicjatywy poparcia dla realizacji projektu budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/ Mszana Dolna wymienionego w dokumencie Implementacyjnym (będącego częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku), poprzez wypełnianie ankiety znajdującej się na stronie http://www.srt-2020.pl w zakładce: konsultacje, składanie uwag i wniosków.
4. Podpisanie apelu przez mieszkańców, samorządy lokalne, instytucje
i organizacje pozarządowe popierające projekt budowy nowej linii
kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna wraz 
z modernizacją linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz.


  
 

pobierz prezentacje

 

APEL SAMORZĄDÓW LOKALNYCH INSTYTUCJI I ORGANZACJI POZARZĄDOWYCH

 

popierających projekt budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark - Mszana Dolna wraz z modernizacją linii kolejowej Nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. My, niżej podpisani przedstawiciele władz samorządowych z terenów południowej części Województwa Małopolskiego, zgłaszamy poparcie dla projektu pt. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark - Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej Nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”, który został ujęty na 48 pozycji w Dokumencie Implementacyjnym w Strategii Rozwoju Transportu do 2020r. (z perspektywą do 2030r.) z dnia 19 czerwca 2013r. 
Jednocześnie oferujemy wsparcie dla przedmiotowego projektu i mamy nadzieję, że inwestycja ta jako jedna z najważniejszych przedsięwzięć planowanych do realizacji na terenie Województwa Małopolskiego, zostanie utrzymane w Dokumencie Implementacyjnym oraz „awansuje” na liście rankingowej dla projektów kolejowych. 
Realizacja przedmiotowego projektu ma kluczowe znaczenie dla rozbudowy i poprawy infrastruktury kolejowej, jakości połączeń kolejowych w Województwie Małopolskim oraz dalszego rozwoju naszych lokalnych Małych Ojczyzn. W przypadku zaniechania realizacji przedmiotowego projektu nasz region skazany zostanie na dalszą marginalizację i brak perspektyw dla jego mieszkańców, którzy będą czuli się wykluczonymi. Nie bez znaczenia jest także fakt w kontekście ubiegania się Polski i Słowacji o organizację zimowych Igrzysk Olimpijskich w roku 2022. Ponadto w tym roku przypada 130 rocznica powstania Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.



1. Prezydent Ryszard Nowak
Urząd Miasta Nowy Sącz


2. Starosta Jan Puchała
Starostwo Powiatowe Limanowa


3. Wójt Bolesław Żaba
Urząd Gminy Mszana Dolna


4. Wójt Bernard Stawiarski
Urząd Gminy Chełmiec


5. Burmistrz Artur Kozioł
Urząd Miasta i Gminy Wieliczka


6. Burmistrz Roman Ptak
Urząd Miasta i Gminy w Niepołomicach


7. Burmistrz Henryk Gawor
Urząd Gminy Biskupice


8. Wójt Zbigniew Wojas
Urząd Gminy Gdów


9. Wójt Marek Gabzdyl
Urząd Gminy Raciechowice


10. Wójt Paweł Stawarz
Urząd Gminy Jodłownik


11. Wójt Benedykt Węgrzyn
Urząd Gminy Dobra


12. Burmistrz Ewa Przybyło
Urząd Miasta Rabka


13. Burmistrz Tadeusz Filipiak 
Urząd Miasta Mszana Dolna


14. Wójt Lech Nowak
Urząd Gminy Tymbark


15. Wójt Władysław Pazdan
Urząd Gminy Limanowa


16. Burmistrz Władysław Bieda
Urząd Miasta Limanowa

 

 

Mieszkańcy, instytucje, orgaznizacje pozarządowe i wszyscy sympatycy kolei popierający projekt budowy nowej linii kolejowej "PODŁĘŻE – SZCZRZYC – TYMBARK – MSZANA DOLNA ORAZ MODERNIZACJI ISTNIEJĄCEJ LINII KOLEJOWEJ Nr 104 CHABÓWKA – NOWY SĄCZ" wysyłajcie ankiety, które można pobrać - Link do ankiety 

 

red. Tadeusz Klimek