Dywan… matematyczny w Kasinie Wielkiej
Dywan Sierpińskiego jest bowiem fraktalem, czyli obiektem samopodobnym, w którym część jest podobna do całości. Fraktal ten został opisany w 1916 roku przez słynnego polskiego matematyka – Wacława Sierpińskiego, a odkryty już wcześniej, w 1913 roku przez jego studenta – Stefana Mazurkiewicza. Najpierw zajmowano się fraktalami jako obiektami czysto teoretycznymi. Potem jednak okazało się, że można za ich pomocą badać różne praktyczne problemy. Znalazły one zastosowanie do opisu różnych zjawisk przyrodniczych, w medycynie, psychologii, gospodarce leśnej czy ekonomii, a także w sztuce i grafice komputerowej. Wykorzystywane są do analizy obrazów tomograficznych, analizy obrazów dna oka, do modelowania struktury ludzkiego mózgu. W filmach oraz różnego rodzaju grach stosowane są do tworzenia realistycznych efektów ognia oraz generowania roślin, krajobrazów i stworzeń trójwymiarowych. Budowane są również anteny do telefonów komórkowych w kształcie fraktali. Struktury o budowie fraktalnej są spotykane w przyrodzie. Przykładem mogą być płatki śniegu, systemy wodne rzek, błyskawica czy kwiat kalafiora.
Dywan Sierpińskiego w szkole w Kasinie Wielkiej budowali uczniowie z klas: 5a, 6a, 1A, 2A oraz 3A. Wykonali oni dywany drugiej iteracji. Każdy uczestnik wykorzystał do tego 64 naklejki. Potem prace 8 osób sklejono, tworząc dywany trzeciej iteracji, a na końcu ułożony został dywan czwartej iteracji, zawierający prace 64 osób.
Nasz dywan otrzymał nr 363 – informują koordynatorzy działania. Wysłaliśmy go do Gliwic, gdzie na Politechnice Śląskiej zostanie użyty do ułożenia szóstej iteracji. Zakończenie projektu zaplanowane jest na maj 2016 roku w Almerii w Hiszpanii. Powstanie wtedy gigantyczny dywan – ułożony zostanie kwadrat o boku długości prawie 45 metrów.
Budowanie Dywanu Sierpińskiego to nie pierwsza inicjatywa związana z popularyzacją matematyki w tej szkole w tym roku szkolnym – dodają nauczyciele matematyki z Kasiny Wielkiej. We wrześniu 2015 roku włączyliśmy się w organizację Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia. Uczniowie przygotowali plakaty i gazetki, żeby wspólnie powtórzyć umiejętność niezbędną w nauce oraz w życiu. Potem egzaminatorzy z klas czwartych i piątych w obu budynkach szkoły sprawdzali, czy ich starsi koledzy dobrze znają tabliczkę mnożenia.
W listopadzie 2015 roku uczniowie klas 1A i 2A oraz 3A gimnazjum w czasie wycieczki do Krakowa wzięli udział w warsztatach matematycznych „Najsłynniejsze twierdzenie” związanych z twierdzeniem Pitagorasa. Odwiedzili też wystawę interaktywną „Matematyka jest wszędzie” w Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego. Efektem tej wizyty były projekty przygotowane przez uczniów na wybrany temat związany z tematyką wystawy. Kilka z nich dotyczyło fraktali i stało się wstępem do akcji związanej z budowaniem Dywanu Sierpińskiego w naszej szkole.
Oprócz tego nasi uczniowie biorą udział w różnych konkursach matematycznych. W tym roku były to: Multitest, Olimpiada Matematyczna Gimnazjalistów, Małopolski Konkurs Matematyczny, Matematyczne Preteksty oraz Maraton Matematyczny. Czeka nas jeszcze Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „Kangur 2016”, do którego zgłosiło się ponad 120 osób z obu budynków. Zamierzamy również wziąć udział w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym Pangea, zorganizowanym przez Meridian International School w Warszawie we współpracy z Akademią Finansów i Biznesu Vistula, nad którym honorowy patronat objęło m. in. Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Mamy nadzieję, że dzięki takim akcjom uczniowie będą sobie zdawali sprawę ze związku matematyki z życiem codziennym oraz docenią wartość wiedzy i jej użyteczność nie tylko w dalszym kształceniu, ale również w życiu.
Małgorzata Skowronek
Wojciech Ceklarz
Anna Dyląg