Gry, turniej i wycieczka
Projekt dofinansowała Fundacja mBanku w ramach Programu mPotęga. Uzyskane wsparcie finansowe umożliwiło zakup gier (Blokus, Digit, Logix, Spryciarz, Matematyka na planszy) oraz wyjazd na wycieczkę edukacyjną.
Przed wyjazdem uczniowie doskonalili się w logicznym myśleniu, wykorzystując zakupione gry.
Pierwszym odwiedzonym przez nas w ramach programu miejscem było Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach – opowiadają uczestnicy wycieczki. Niektórzy uczniowie byli tutaj już wcześniej, ale wszyscy z uwagą wysłuchali prelekcji ilustrowanej planszami oraz prezentacją multimedialną. Potem przeszliśmy do sali planetarium, by dowiedzieć się, co można zobaczyć na niebie.
Kolejnym punktem programu były odwiedziny Kuźni Wiedzy w Wieliczce. Tam uczniowie uczestniczyli w warsztatach matematycznych, prowadzonych przez dr. Bronisława Pabicha. Tematy warsztatów to „Złota liczba i złoty podział odcinka” oraz „Wielościany Archimedesa”. Zajęcia były prowadzone z wykorzystaniem programu GeoGebra oraz imponującej kolekcji brył i innych pomocy. Uczniowie zdobywali wiedzę, ale przy okazji dobrze się bawili wykonując konstrukcje i obliczenia związane ze złotą liczbą, składając z papieru pięciokąt foremny albo trójkąt równoboczny, czy też budując modele brył z klocków Reko oraz wycinając siatki i sklejając z nich bryły. Nawet uczniowie kl. 1 poradzili sobie z twierdzeniem Pitagorasa oraz wzorami skróconego mnożenia, które okazały się niezbędne w czasie warsztatów.
W Kampusie Wielickim zobaczyliśmy też drukarkę 3D oraz wysłuchaliśmy informacji o pracy nad przygotowaniem wydruków trójwymiarowych – wrażeniami z kolejnych punktów programu dzielą się gimnazjaliści. Następnie udaliśmy się do Gruszowa na nocleg. Po zakwaterowaniu spotkaliśmy się w dużej sali, gdzie kontynuowaliśmy turniej gier, który zaczął się już w auli w Kuźni Wiedzy. Wykorzystaliśmy gry zakupione w ramach projektu oraz gry z indywidualnych zasobów nauczycieli matematyki: Geniusz, Rummikub, Remik, Pentomino, Tangram T oraz kolejny Blokus i szkolne szachy. Każdy uczeń mógł dwukrotnie zagrać w każdą z gier. Uzyskiwane punkty nauczyciele notowali na indywidualnych kartach.
Po zakończeniu turnieju podsumowano punktację i ogłoszono wyniki rywalizacji. Najwyższe miejsca zajęli:
- Joanna Nowak, kl. 3A
- Maria Skowronek, kl. 2A,
- Wojciech Skowronek, kl. 3A
- Edyta Ślaga, kl. 1A.
Dalsza droga prowadziła do Krakowa – dodają młodzi Kasininanie. Odwiedziliśmy Muzeum Inżynierii Miejskiej, gdzie wzięliśmy udział w warsztatach „Budujemy poduszkowiec”. Zakończyły się one sukcesem i kilka osób mogło się przejechać tym pojazdem. Na wystawie zainteresowały nas urządzenia drukarskie, stare samochody, model systemu wodociągowego oraz zabytki związane z gospodarstwem domowym. Ostatnim punktem programu była interaktywna wystawa „Wokół koła”, gdzie mogliśmy pobawić się na stanowiskach, które dotyczą różnych dziedzin nauki i wiedzy, ale związane są z kołem.
Wyjazd przygotowali nauczyciele matematyki: Małgorzata Skowronek, Wojciech Ceklarz, Anna Dyląg, z którymi współpracował Szymon Pałgan.
Wycieczka miała pokazać nietypowe, interesujące sposoby zdobywania wiedzy oraz zastosowania matematyki w życiu, a także doskonalić logiczne myślenie. Wszyscy uczniowie z zaangażowaniem włączyli się w zajęcia i cel został osiągnięty.
Po powrocie do szkoły, w budynku Gimnazjum nr 1 w Kasinie Wielkiej odbył się Turniej Matematyczno – Sportowy „Licz i ćwicz”. Było to kolejne działanie związane z projektem „Przez gry do matematyki”, który dofinansowała Fundacja mBanku w ramach Programu mPotęga.
Każda z pięciu konkurencji („Biegnące litery”, „Rzut w pola figur”, „Bieg z przeszkodami po równania”, „Układamy klocki”, „Cztery w rzędzie”), przygotowanych przez nauczycieli matematyki: Małgorzatę Skowronek, Annę Dyląg i Wojciecha Ceklarza, wymagała połączenia umiejętności matematycznych ze sprawnością fizyczną oraz umiejętnością komunikacji i współpracy w grupie. Zadania dotyczyły działów matematyki, na które zwrócono szczególną uwagę w czasie realizacji projektu („Wyrażenia algebraiczne. Równania. Pola figur płaskich. Objętości brył”). Część sprawnościową nadzorowali nauczyciele wychowania fizycznego: Szymon Pałgan i Piotr Patalita. Zdjęcia wykonał Józef Nowak.
Podczas każdej konkurencji uczniowie z dużym zaangażowaniem wykonywali kolejne zadania. Rywalizacja była bardzo zacięta, ale przebiegała w miłej atmosferze. Do końca nie było wiadomo, która klasa wygra turniej. Ostatecznie po podsumowaniu punktów okazało się, że klasyfikacja wygląda następująco:
- miejsce – kl. 2B
- miejsce – kl. 3A
- miejsce – kl. 1B
- miejsce – kl. 2A
- miejsce – kl. 3B
- miejsce – kl. 1A
W turnieju nie było przegranych. Dyrektor Janina Ziemianin podsumowała dotychczasową realizację projektu, wręczyła nagrody indywidualne, wywalczone w czasie Turnieju Gier na wycieczce oraz nagrody dla klas. Szkolny zestaw gier wzbogacił się przez to o następujące pozycje: 2 gry Blokus, Tripol, Kubik, Mistrz Getriko, oraz Pamięć 3D. Pozwolą one dalej doskonalić umiejętność logicznego myślenia oraz wyobraźnię przestrzenną.
Małgorzata Skowronek