Zmiany w przepisach meldunkowych
Od 1 stycznia 2013 r. wymeldowanie i zameldowanie w nowym miejscu zgłaszamy tylko w jednym urzędzie, a nie jak dotychczas w dwóch.
Z początkiem 2013 r. zostały zniesione niektóre przepisy prawne związane z obowiązkiem meldunkowym.
Nie trzeba już odwiedzać dwóch urzędów, aby wymeldować się w jednym i zameldować w drugim. Obie te formalności załatwimy bowiem w urzędzie, w którym będziemy się meldować w nowym miejscu.
Ponadto, przy załatwianiu formalności meldunkowych nie trzeba już podawać m.in. danych o wykształceniu i obowiązku wojskowym.
Zniesione zostały również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Obecnie, zgodnie z przepisami, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego grozi m.in. grzywna.
Dłuższy jest także termin na zgłoszenie meldunku. Z aktualnych 4 dni, termin został wydłużony do 30 dni.
Zgodnie z oczekiwaniami obywateli można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że ustanowiony przez nas pełnomocnik będzie mógł nas m.in. zarówno zameldować, jak i wymeldować z miejsca stałego pobytu oraz z miejsca pobytu czasowego, trwającego ponad 3 miesiące.
Ponadto od 1 stycznia 2013 roku znika obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy.
Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają już obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników. Nie ma także obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.
Od 1 stycznia br. zmieniły się też zasady pobierania opłat za dokumenty potwierdzające dane o osobach zameldowanych pod tym samym adresem. Wcześniej, aby uzyskać takie poświadczenie, należało wnieść opłatę za każdą osobę zameldowaną w mieszkaniu. Teraz opłata pobierana jest od jednego adresu, bez względu na to, ile osób jest pod nim zameldowanych. Wysokość tej jednorazowej opłaty to 31 zł.