Lokalność produktu siłą jego producentów
Ich celem było budowanie wspólnej oferty lokalnych producentów i usługodawców. Pracując w grupach łatwo można było zauważyć jak dużą motywację do działania daje współpraca. Pojawiły się nowe pomysły i rozwiązania, a przede wszystkim korzyści dla kooperantów – rękodzielników, agroturystów, osób poszukujących pomysłu na działalność zawodową. Nie zabrakło również dyskusji o plusach i minusach podejmowania współpracy, jak również konieczności ustalenia zasad współdzialania.
Uczestnicy spotkania wcielili się w rolę turysty odwiedzającego Gminę Mszana Dolna, aby poczuć co myśli i czego oczekuje planując wizytę u Zagórzan, jak odczuwa i smakuje pobyt i jakie wspomnienia zabiera do domu – mówi Olga Gałek, Animator Fundacji Miejsc i Ludzi Aktywnych, prowadząca warsztat. Praca w grupach dostarczyła ofert dla trzech konkretnych określonych grup turystów, skłaniając uczestników do myślenia kategoriami potrzeb potencjalnych klientów.
Zajęcia warsztatowe poprzedziła „giełda produktów”, podczas której zaprezentowano lokalne usługi i produkty. Wspólnie zastanawiano się w jaki sposób wykorzystać lokalne materiały, motywy, legendy i zdobnictwo, by nadać wykonywanym przez siebie produktom i usługom niepowtarzalny charakter identyfikujący region.
Wartością dodaną takich spotkań jest wzajemnie poznanie się i nawiązanie relacji osobistych, które zaprocentują budowaniem sieci współpracy na rzecz ekonomii społecznej – dodaje Olga Gałek. Okazuje się bowiem, że najczęściej nie dostrzegamy potencjału, który drzemie w lokalnych produktach, naturze i naszych „sąsiadach”. Cieszy fakt, że zainteresowanie kreacją marki Gminy Mszana Dolna jest coraz większe, a do kolejnych spotkań dołączają nowe osoby. To dobry prognostyk dla przyszłości tego markowego miejsca.
Magda Polańska