Gliśnianie poznali ciekawe języki i kultury świata
Do szkoły pod Luboniem przyjechała Natalia Mamak, która opowiadała uczestnikom projektu o języku japońskim. Bardzo dobrze go zna i promuje. Dzięki jej prezentacji, tradycyjnemu ubiorowi i ciekawostkom na temat Japonii młodzi gliśnianie mogli poczuć się jak mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni. Zainteresowanie wzbudziły również smakołyki rodem z Japonii i wiele ciekawych pamiątek z pobytu gościa w tym fascynującym kraju.
Kolejnym elementem tego projektu była prezentacja Roberta Kośmidra, który jest nauczycielem w szkole w Glisnem, ale również tłumaczem języka arabskiego. Dzięki jego barwnej opowieści, zdjęciom z wizyt w Jordanii, Maroku czy Arabii Saudyjskiej młodzi Zagórzanie zobaczyli te interesujące miejsca. Były również próby nauki podstawowych zwrotów w języku arabskim i pisania swoich imion w tym języku.
Uczniowie klas V i VI przygotowali prezentacje, stroje, przekąski, które promowały języki zagrożone wyginięciem. Uczestnicy projektu z tych zajęć mogli się dowiedzieć jak ubierają się i jaką kuchnię preferują Kaszubi; gdzie można spotkać ludzi mówiących językiem Nenets; dlaczego kobiety z plemienia Ainu na Hokkaido malują sobie wąsy; kim są Baskowie; czy warto odwiedzić plemię Dani na wyspach Papuy Nowej Gwinei...
Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem naszej małej, szkolnej społeczności – zajęcia podsumowuje ich szkolna koordynatorka. Dzięki wykorzystaniu interesujących stron internetowych np. platformy TEDed, nasi uczniowie dowiedzieli się wiele na temat różnorodności świata i roli jaką spełniają w życiu człowieka języki.
Rok 2019 proklamowany został Międzynarodowym Rokiem Języków Rdzennych (International Year of Indigenous Languages - IY2019). Inicjatywa ta została wymyślona przez UNESCO i ma na celu uświadomienie, jak ważna jest ochrona i promocja języków rdzennych, z których wiele zagrożonych jest wyginięciem – to aż 40 % z około 6700 używanych na świecie języków.
Najpopularniejsze języki ojczyste to: chiński (nazywany mandaryńskim), angielski, hiszpański, hindi i arabski. Natomiast zagrożone wyginięciem są języki używane przez małe społeczności w sytuacji, gdy są one porzucane przez użytkowników na rzecz innego języka np. urzędowego. Wiele spośród tych języków jest właściwie nieznana np.: Achi, Komi, Abong, Fulfulde.
Anna Stanisławska