Projekt indywidualizacji nauczania 561 uczniów
Gmina Mszana Dolna dołącza do gmin, które rozpoczęły realizację projektu systemowego Ministerstwa Edukacji Narodowej. Projekt dotyczy indywidualizacji procesu nauczania. Programem objęte będą wszystkie szkoły na terenie gminy - w klasach 1-3.
Zajęcia, które koncentrują się na indywidualnych potrzebach uczniów, ruszyły w tym roku szkolnym. Realizacja projektu objąć ma 4830 godzin dydaktycznych, a udział w nim weźmie 561 uczniów. Wartość projektu w gminie przed przetargiem jest szacowana na 415 300 złotych, w całości pieniądze na ten cel przeznacza Unia Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt obejmuje uczniów, którzy mają trudności w zakresie czytania i pisania, trudności matematyczne, problemy logopedyczne, wady postawy, a także tych, którzy są wybitnie zdolni. Tutaj skoncentrujemy się na rozwoju tych uczniów, którzy wykazują nieprzeciętne zdolności jeśli chodzi o nauki matematyczno-przyrodnicze, język angielski, narciarstwo, nauka pływania oraz zajęcia z gry na instrumentach.
Ogółem projekt obejmuje 86 zajęć we wszystkich szkołach.
Środki zostały przeznaczone m.in. na:
• zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
• zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
• zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
• zajęcia logopedyczne,
• gimnastyka korekcyjna,
• zajęcia terapeutyczne,
• zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne.
Ponadto sfinansowany zostanie zakup sprzętu niezbędnego do realizacji tych zajęć, np.:
• specjalistycznego oprogramowania,
• pakietów do diagnozowania m.in. wad wymowy, dysleksji, wad postawy,
• materiałów edukacyjnych, np. książek, gier edukacyjnych,
• materaców rehabilitacyjnych, drabinek, ławek do ćwiczeń,
• instrumentów muzycznych.
Realizacja tego projektu, który jest elementem polityki oświatowej naszego państwa, ma zapewnić każdemu uczniowi z klas I – III szkoły podstawowej bogatą ofertę zajęć dodatkowych zgodną z jego indywidualnymi potrzebami oraz możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi. Zarządzanie projektem nie wiąże się z żadnymi kosztami, a koordynatorzy i księgowa świadczą tę pracę nieodpłatnie. Realizacja w/w projektu będzie trwała do 31 sierpnia 2013 r.
Pojęcie indywidualizacji
Występowanie różnic indywidualnych między poszczególnymi uczniami jest zjawiskiem pedagogicznie normalnym. Od szkoły wymaga się, by każdy uczeń był traktowany indywidualnie, z uwzględnieniem jego zasobów i potrzeb, które w efekcie różnicują uczniów. Nowy model pomocy psychologiczno-pedagogicznej promuje indywidualizację kształcenia polegającą na niwelowaniu niekorzystnych różnic między uczniami, przy jednoczesnym rozwijaniu cech pozytywnych. W myśl obowiązujących przepisów indywidualizacją obejmuje się szczególnie uczniów, u których rozpoznano lub zdiagnozowano specjalne potrzeby edukacyjne.
Pojęcie indywidualizacji nie jest pojęciem nowym. Zajmowali się nim liczni, znani pedagodzy. Literatura z tego zakresu zgodnie wskazuje, że celem indywidualizacji pracy ucznia, najogólniej mówiąc, jest poprawienie wyników uczenia się dzięki wykorzystaniu indywidualnych właściwości uczącego się i zwiększaniu jego indywidualnych możliwości. Nauczyciel, który zamierza stosować indywidualizuję, musi zatem poznać cechy, właściwości uczniów, które wyznaczają ich możliwości, określają sposób uczenia się. Bez tego indywidualizacja jest niemożliwa.
Podstawy prawne
Po wprowadzeniu reformy programowej indywidualizacja nauczania przejawia się w wielu aktach prawnych. Nowa podstawa programowa czyni z indywidualizacji podstawowy sposób pracy z uczniami, zaś rozporządzenia zebrane w tzw. pakiet poradniany określają warunki i sposób jej wdrożenia. Rozporządzenie o ocenianiu zobowiązuje nauczycieli do indywidualizowania pracy z uczniem zarówno na obowiązkowych, jak i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Konieczność uwzględniania w procesie nauczania indywidualnych możliwości uczniów zakładają również pozostałe rozporządzenia z pakietu, w tym dotyczące kształcenia uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie. Wiodącą rolę pełni rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, określające nową koncepcję jej udzielania i organizacji. Zgodnie z nowym modelem pomocy każdy nauczyciel ma obowiązek rozpoznawania możliwości i potrzeb uczniów oraz w razie konieczności udzielenia potrzebnej pomocy.
Agata Chorągwicka