Mazowiecki tour Zagórzańskich Dziedzin
Okazją do prezentacji dotychczasowego dorobku gminy i miasta Mszana Dolna oraz gminy Niedźwiedź w tym zakresie stały się zaproszenia od przedstawicieli dwóch subregionów Mazowieckiego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej. Impulsem do takiej promocji Zagórzańskich Dziedzin była ubiegłoroczna wizyta podmiotów skupionych wokół MOWES z Subregionu Radomskiego u Zagórzan. Mieszkańcy Radomia i okolic zainspirowani dziedzinnymi działaniami postanowili proces budowy marki lokalnej przedstawić swoim rodakom u siebie. Wizytę w tym regionie połączono z prezentacją Zagórzańskich Dziedzin w północnej części Mazowsza.
W Płońsku Zagórzańskie Dziedziny stanowiły praktyczny przykład w spotkaniu prowadzonym przez animatorkę zagórzańskiej marki lokalnej, Olgę Gałek. Bazując na tym wzorze mieszkańcy Powiatu Płońskiego odkrywali powody do dumy i wyróżniki miejsca, poznali zasady stosowania marki lokalnej, zainspirowali się pomysłami na inicjatywy pod marką lokalną. W części warsztatowej poszukiwali wartości dziedzictwa miejsca, tłumaczyli powody do podjęcia współpracy. Przykład marki lokalnej zainicjowanej i koordynowanej przez samorząd był tutaj szczególnie na miejscu. LGD Przyjazne Mazowsze buduje bowiem markę związaną z regionem, łączącą aktywność organizacji pozarządowych, rynkowe podejście lokalnych przedsiębiorców z zapleczem organizacyjnym i decyzyjnym samorządów oraz instytucji działających lokalnie.
Podczas warsztatów w Szydłowcu proces budowy marki lokalnej Zagórzańskie Dziedziny zaprezentowano w kontekście współpracy trójsektorowej pod marką parasolową. Prowadząca spotkanie Olga Gałek (autorka metody budowania marki lokalnej i współtwórca kilkunastu marek lokalnych, w tym marki Zagórzańskie Dziedziny) w zajęciach praktycznych pokazała jak nastawieni na współpracę miejscowi aktywiści mogą stworzyć opowieść o lokalnej ekonomii społecznej. Uczestnicy spotkania poznali motywacje do takiego działania, jego interesariuszy, korzyści, obowiązki, oczekiwane zmiany i wspólne wartości. Odniesień do Zagórzan było tutaj szczególnie dużo.
Obydwie wizyty wykorzystano do wzajemnej inspiracji swoimi działaniami, dyskusji na temat kolejnych etapów budowy marki, metod angażowania lokalnej społeczności w rozwój lokalnej przedsiębiorczości, promocji miejsc i wydarzeń w swoich regionach.
Magda Polańska