„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
Aby zainspirować dzieci do czytania, od września 2021 r. w klasach II i III Szkoły Podstawowej nr 3 w Kasince Małej realizowana była innowacja popularyzująca czytelnictwo.
W ramach przedsięwzięcia „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” uczniowie poznali interesujące lektury. Uczestniczyli w pracach plastyczno-technicznych związanych z realizacją poszczególnych modułów. W każdym z modułów wybrana była jedna lektura, do której wykonano wymagane zadania. Lektury były czytane przez nauczycieli. Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć i otrzymywał od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu.
Pracę nad I modułem PODRÓŻE MAŁE I DUŻE uczniowie rozpoczęli od zabawy aktywizującej pt. „Pakujemy walizkę”. Dzieci zgłębiły również tajniki zawodów, poruszając się po internetowej stronie „Odwiedzamy miasto zawodów”. Stworzyli makietę pt. „Miasto zawodów”, wykorzystując różnorakie materiały. Następnie klasa wybrała książkę pt. „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego, którą przeczytała z nauczycielem. Uczniowie obejrzeli film promujący projekt oraz wykonali w grupach makietę przedstawiającą dwie dowolne sceny z przeczytanej lektury.
Kolejnym zadaniem było wykonanie plakatu pt. „Przerwa na czytanie”, który miał zachęcać innych do czytania papierowych książek oraz sięgania po nie w każdej chwili. Plakat ten promował również ogólnopolską akcję pod tym samym tytułem. Dodatkowo uczniowie wykonali planszę informacyjną o książce „Afryka Kazika”.
Wybranym przez samych uczniów przedsięwzięciem było zaprojektowanie i wykonie zakładek do książek, które nawiązywały do przeczytanej lektury. Zakładki zostały powieszone w galerii małego artysty. Po ekspozycji każdy mógł oddać swoje dzieło ulubionej osobie.
II moduł klasy realizowały na podstawie lektury pt. „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą" Agnieszki Frączek. W lekturnikach dzieci uzupełniały karty dotyczące omawianego zawodu, metryczkę związaną z książką, wykonały portret głównego bohatera metodą kolażu.
Młodzi uczestnicy bawili się też w pisarza oraz w ilustratora. Malowali kolejną część czytanej lektury oraz nadawali historyjkom obrazkowym rymowane tytuły. W klasie zorganizowana została wystawka na temat czytanej lektury i przygotowano gazetkę przedstawiającą sylwetkę poety Juliana Tuwima oraz jego wiersze.
Innym zadaniem, jakie wykonały dzieci, była zabawa „Kto to powiedział”, czyli poznajemy zawody”. Korzystając z tablicy interaktywnej, dzieci czytały i odpowiadały na zagadki. Kolejnym wyzwaniem było „Biuro detektywistyczne” i zdobycie informacji na temat osoby, która wykonuje omawiany zawód. Dzieci, pracując w grupach, wykonały rysopis poszukiwanego.
W III module dzieci pracowały z lekturą pt. „Jak Wojtek został strażakiem” Czesława Janczarskiego. Namalowały bohatera oraz uzupełniały karty pracy zgodnie z zamieszczonymi poleceniami. Opisały i przedstawiły ważne „Atrybuty” strażaka.
Korzystając z tablicy interaktywnej, uczniowie odpowiadali na pytania związane z kolejnym wyzwaniem pt. „Łamiemy stereotypy zawodowe”. Wykonali plakaty łamiące stereotypy zawodowe, czyli rysowali przedstawiciela omawianego zawodu płci odmiennej niż jest to standardowo przyjęte.
Klasy wykonały „Lekturę na wieszaku". Dzieła były związane z treścią przeczytanej lektury. Uczniowie pracowali w grupach. Następnie swoje prace zaprezentowali innym. Prace były pomysłowe, zawierały labirynt, obrazki, które można było ułożyć w kolejności oraz quiz.
Ciekawym wyzwaniem było zrobienie przez uczestników makiety wsi Kozie Różki, w której mieszkał główny bohater lektury.
Każdy z uczniów był bardzo zaangażowany podczas realizacji projektu, przyniósł on uczestnikom wymierne korzyści.
Realizatorzy programu:
M. Piwko-Bieniek i B. Łojas