Jak innowacyjnie uczyć się historii?
Głównym celem zajęć było rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju i naszego regionu, co wpisuje się w realizację polityki oświatowej na temat edukacji patriotycznej i poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Nasza innowacja miała na celu zapoznanie uczniów z pojęciami makro- i mikro- historii, zachęcić i motywować do pielęgnowania w sobie postawy patriotycznej z poszanowaniem innych kultur i religii.
Program innowacji pt.: „Historia mojej Ojczyzny – odkrywam, wiem, przekazuję dalej” został zrealizowany w klasach od czwartej do ósmej, choć w niektórych działaniach brały też udział młodsze dzieci, nawet przedszkolaki. W trakcie innowacji uczniowie podzielili się opowieściami o swoich przodkach i wydarzeniach z przeszłości. Przynieśli do szkoły lub sfotografowali swoje pamiątki rodzinne i zdjęcia. Mogliśmy, dzięki temu, zobaczyć jak wyglądało dawniej życie codzienne np. uprawa roli, święta, ważne wydarzenia np. śluby i komunie święte, służba wojskowa. Dzieci były zaciekawione zmianami jakie zaszły, choćby w modzie i sposobie uprawy roli.Uczniowie pokazali również przedmioty, które w ich rodzinach traktowane są jak pamiątki np.: medale, monety, zabawki, znaczki, legitymacje, obrazy religijne, lampy. Każdy przedmiot to osobna historia, często bardzo niezwykła - historia życia i pracy poszczególnych osób, która wplatała się w zmiany polityczne, obyczajowe zachodzące na przestrzeni ostatnich stu lat. Wspólna podróż do przeszłości swoich rodzin okazała się fascynującym zajęciem.
Uczniowie, podczas realizacji innowacji, brali udział w kilku konkursach historycznych odnosząc sukcesy – Stanisław Dudzik został laureatem w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym Przywrócić głos Niezłomnym Nieobecnym na lekcjach historii, gdzie został nagrodzony za model samolotu upamiętniający postać generała brygady pilota Stanisława Skalskiego. Emilia Stanisławska dostała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Historycznym Śladami historii Polski – skąd nasz ród?, za pracę na temat Chrztu Polski w 966 r.
Nasi uczniowie przygotowywali też prace plastyczne w formie chmur wyrazowych – co ułatwiało zapamiętywanie ważnych dat i pojęć. Tworzyli modele np. zamków i tzw. żywe obrazy, gdzie przebierali się w postacie historyczne. Rysowali komiksy o historii Polski i tworzyli gazetki szkolne, tak aby dzielić się wiedzą z innymi. Wykorzystane zostały ciekawe materiały dydaktyczne dzięki nawiązaniu współpracy z: Instytutem Pamięci Narodowej, Departamentem Promocji, Turystyki i Współpracy Gospodarczej Województwa Podkarpackiego, Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, Muzeum POLIN, Muzeum Zabawek w Kudowie –Zdroju, Wioletta Bara – historia ubioru (projekt Wędrująca sukienka). Pozwoliło to na przeprowadzenie wielu interesujących lekcji w oparciu o wartościowe materiały dydaktyczne.
W trakcie naszej innowacji upamiętnieni zostali także niektórzy z patronów Roku 2022: Maria Konopnicka – pisarka, Ignacy Łukasiewicz – wynalazca lampy naftowej, Wanda Rutkiewicz – wybitna himalaistka, Józef Wybicki – autor słów "Mazurka Dąbrowskiego" – polskiego hymnu narodowego.Uczniowie przygotowali prace plastyczna w rozmaitych formach, które pokazali na forum klasy i szkoły.
Zajęcia w czasie których realizowaliśmy naszą innowację pozwoliły aby uczniowie zrozumieli, jak ważna jest pamięć o swoich przodkach i wydarzeniach z historii Polski i warto, jak w tytule innowacji zostało to zawarte – odkrywać, poznawać i przekazywać tę wiedzę dalej!
Anna Stanisławska