Z językiem angielskim przez świat
Podczas cyklu zajęć uczniowie mogli w niekonwencjonalny sposób zdobyć wiedzę na temat krajów anglojęzycznych, a także wykazać się znajomością języka angielskiego. Innowacyjność zajęć polegała na propagowaniu idei nauki przez działanie oraz wykorzystaniu najbardziej efektywnej metody nauczania, jaką jest projekt edukacyjny. Głównym celem zajęć było rozbudzanie zainteresowań kulturą, geografią, historią, sportami krajów anglojęzycznych oraz rozwijaniem postawy twórczej uczniów. Projekt był realizowany podczas zajęć koła języka angielskiego oraz podczas innych zajęć lekcyjnych we współpracy z pozostałymi nauczycielami. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach, podczas których byli bardzo zaangażowani i skupieni na swojej pracy. Projekt innowacji składał się z kilku głównych tematów realizujących hasło – „Z językiem angielskim przez świat”.
Wykonywanie plakatów
W ramach innowacji pedagogicznej „Z językiem angielskim przez świat” uczniowie klasy szóstej przygotowywali niezwykłe plakaty. Każdy wybrał jeden z krajów anglojęzycznych i opracował plakat promujący dane państwo. Uczniowie musieli wykazać się pomysłowością i zdolnościami językowymi. Klasa szósta przedstawiła Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone, Kanadę, Australię, Nową Zelandię i Irlandię. Każdy plakat przedstawiał najważniejsze zabytki i krajobrazy danego kraju. Uczniowie przygotowali flagi i symbole państw. Stworzyli również krótkie opisy w języku angielskim promujące dany kraj. Innowacja pozwoliła na poszerzenie wiedzy z zakresu geografii i kultury krajów anglojęzycznych. Nie na każdej bowiem lekcji, nawet języka angielskiego, możemy dowiedzieć się, gdzie oprócz Warszawy mieszka tak wielu Polaków, czemu to nie Sydney jest stolicą Australii, dlaczego Kanadyjczyk potrzebuje samochodu, a Irlandczyk kocha kolor zielony? Zajęcia prowadzone w ramach innowacji rozbudziły w uczniach ciekawość świata – wielu z nich chciałoby w przyszłości podróżować i zobaczyć na własne oczy: Nowy Jork, Wielką Rafę Koralową, irlandzkie wrzosowiska, Pałac Buckingham czy wodospad Niagara.
„Śladami Ani z Zielonego Wzgórza”
W dniu 30 września 2015 roku uczniów spod Lubonia odwiedziła pani Zofia Zalewska, aby zaprezentować wystawę na temat Ani z Zielonego Wzgórza. W tym wydarzeniu uczestniczyli uczniowie oraz nauczyciele Szkoły Podstawowej w Glisnem. Podróżniczka przekazała wiele ciekawych informacji na temat Wyspy Księcia Edwarda. Przedstawiła slajdy dotyczące widoków i pejzaży, np. Mostu Konfederatów o długości 14 km. Opowiedziała również o ludności, stolicy oraz administracji Wyspy Księcia Edwarda oraz o pisarce Lucy Mound Montgomery, o jej rodzicach, dziadkach, u których się wychowała w mieście Cavendish, o jej mężu i dzieciach. Gliśniańscy uczniowie dowiedzieli się, że na Wyspie Księcia Edwarda wybudowano skansen, w którym wszystkie pomieszczenia są skonstruowane zgodnie z książką ,,Ania z Zielonego Wzgórza’’. Spotkanie zakończyło się uroczystym pożegnaniem oraz z wspólnym zdjęciem z panią Zofią.
Kuchnia krajów anglojęzycznych
Jednym ze sposobów na poznanie danego kraju jest z pewnością jego kuchnia. Uczniowie z Glisnego również chcieli poczuć smaki i zapachy, niektórych z tradycyjnych dań kuchni krajów anglojęzycznych. Klasy V, VI i II, III przygotowywały naleśniki z syropem klonowym, owocami i masłem orzechowym; wspólnie zaś z rodzicami - popularne w USA - burgery.
Przy okazji poznano kilka ciekawostek kulinarnych z krajów anglojęzycznych. Z dań kuchni brytyjskiej najbardziej popularną potrawą są „Fish and chips” składające się z ryby z frytkami i octem. Śniadanie w tradycyjnej wersji składa się z boczku, jajek, kiełbasek, fasolek, pomidorów i grzybów. Jest to potrawa bardzo kaloryczna i w dzisiejszych czasach coraz mniej popularna. Typowy Brytyjczyk woli kanapki lub płatki z mlekiem. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia Brytyjczycy przygotowują Roast Beef (pieczoną wołowinę) z tzw. Yorshire Pudding, który robi się z ciasta składającego się z: wody, mleka, mąki, jajek. Ciasto piecze się formie na kształt czarek, kubków o wysokość 10 cm.
Szkoci natomiast mają narodowe danie o niepowtarzalnym wyglądzie i zapachu. Potrawa ta nazywa się „haggis” i składa się z podrobów (płuca, serce, wątroba) z kaszą i przyprawami. Co ciekawe cały farsz gotuje się w owczym żołądku. Pyszne prawda?
Walijczycy zjadają „cawl” – gulasz warzywno – mięsny.
W Irlandii tradycyjną potrawą jest gulasz zrobiony z ziemniaków, marchewki, cebuli, pietruszki z jagnięciną lub baraniną. To świetne danie na zimowe wieczory.
W Stanach Zjednoczonych ludzie jedzą potrawy z całego świata ponieważ jest to kraj stworzony przez emigrantów. Amerykanie tradycyjnie przygotowują pieczonego indyka z ziemniakami a także ciasto dyniowe. Takie potrawy pojawiają się z okazji Święta Dziękczynienia. Popularnością cieszą się zwłaszcza burgery i danie na słodko, czyli „pancakes” – naleśniki. Te ostatnie są zdecydowanie mniejsze i bardziej pulchne niż znane nam w Polsce. Naleśniki zjada się np. na śniadanie polewając je syropem klonowym albo z owocami.
Australijczycy nie mają jednej tradycyjnej potrawy, dużym powodzeniem cieszą się jednak u nich np. potrawy z zapiekanego mięsa w cieście. Mieszkańcy tego kraju lubią przyjęcia, gdzie grillują z rodziną i znajomymi. W Australii, a także w Nowej Zelandii, popularnym deserem jest „pavlova” – składający się z bezy, z kremem i owocami. Nazwa tego smakołyku pochodzi od nazwiska rosyjskiej primabaleriny Anny Pavlovej, dla której został po raz pierwszy przygotowany, kiedy przebywała w Perth.
Nowa Zelandia i jej rdzenni mieszkańcy – Maorysi - mają tradycyjny sposób gotowania zwany „hangi”. Polega on na pieczeniu mięsa z ziemniakami i kapustą, przy pomocy rozgrzanych kamieni.
Tradycje kulinarne anglojęzycznej części Kanady związane są z brytyjską i amerykańską kuchnią stąd popularność pieczonych mięs z dodatkami czy naleśników.
Boże Narodzenie w krajach anglojęzycznych
W ramach kolejnego etapu innowacji pedagogicznej "Z językiem angielskim przez świat" uczniowie z Glisnego uczyli się kolęd w języku angielskim: "Jingle Bells" oraz "We wish you a Merry Christmas", które śpiewali podczas wigilii szkolnej. Przygotowali również gazetkę ścienną dotyczącą tradycji bożonarodzeniowych w krajach anglojęzycznych.
Funty i Dolary nie mają dla nas tajemnic
Kolejnym etapem realizacji innowacji pedagoicznej „Z językiem angielskim przez świat” było poznanie walut z Wielkiej Brytanii i USA. Wychowankowie Szkoły Podstawowej w Glisnem zapoznali się z symbolami funtów, pensów, dolarów i centów. Zobaczyli banknoty z wizerunkiem królowej Elżbiety II i znanymi postaciami z historii USA i Wielkiej Brytanii. Każdy uczeń miał możliwość zobaczyć brytyjskie monety, które zostały jeszcze w zasobach Pani Ani z czasów jej brytyjskich podróży:)
Dla dzieci atrakcyjne okazały się kształty, kolory, wielkość monet i banknotów. Uczniowie dowiedzieli się również jakie są kursy tych walut i jak przeliczamy je na polskie złote.
Did you know...? Ciekawostki o Wielkiej Brytanii i USA
W ramach innowacji pedagogicznej młodzi Gliśnianie mieli za zadanie wcielić się w rolę tłumacza języka Angielskiego i z otrzymywanych tekstów dowiedzieć się kilku informacji na temat kultury, historii, geografii i społeczeństwa w Wielkiej Brytanii i USA. Nie było to zadanie łatwe ale dzięki zaangażowaniu uczniów klasy VI, pozostali mogli dowiedzieć m. in. się o Oskarach, Martinie L. Kingu, Winstonie Churchillu. Teraz uczniowie mogą te dodatkowe porcje wiedzy wykorzystać w swoim życiu.
Budynki i flagi - co warto wiedzieć?
Na zajęciach plastycznych uczniowie spod Lubomia przygotowywali flagi państw anglojęzycznych i samodzielnie wykonali modele 5 budowli charakterystycznych dla Wielkiej Brytanii, USA i Australii. Wykazali się przy tym talentem i pomysłowością, a wykonane przez nich budynki i flagi ozdobiły ich klasę. Nie każdy może pochwalić się samodzielnym zrobieniem: Opery w Sydney, Empire State Building, London Eye czy Big Bena.
Quiz wiedzy o krajach anglojęzycznych
Uczniowie kl. II, III, V i VI wzięli udział w konkursie wiedzy o krajach anglojęzycznych. Zostali podzieleni na drużyny i odpowiadali na pytania dotyczące historii, sztuki, kuchni, zwyczajów, muzyki z krajów, gdzie dominuje język angielski. Emocje sięgały zenitu, ponieważ wszyscy bardzo zaangażowali się we wspólną zabawę. Konkurs zakończył się zwycięstwem drużyny: Szymon Sater, Karol Zapała, Marcelina Blecharczyk i Patryk Kaczor. Każdy uczestnik otrzymał nagrodę.
Święty Patryk - patron Irlandii
Wspólnie z uczniami klasy V, w ramach innowacji pedagogicznej z języka angielskiego, przygotowana została gazetka na temat patrona Irlandii - świętego Patryka. Święto narodowe obchodzone jest tam hucznie w dniu 17 marca. Gliśnianie przygotowali symbol Irlandii - koniczynę - za pomocą której święty Patryk objaśniał istnienie Świętej Trójcy (Trzy Osoby Boskie, które są jednocześnie jednym Bogiem). Uczniowie udekorowali gazetkę zdjęciami krajobrazów Irlandii i flagą tego państwa. Tradycja nakazuje, aby w trakcie tego święta wziąć udział w festynie, paradzie i ubrać się na zielono ponieważ kolor ten jest symbolem Irlandii zwanej Zieloną Wyspą.
Happy Easter! Wielkanoc po angielsku
Kolejnym etapem realizacji innowacji pedagogicznej z języka angielskiego, były wielkanocne zwyczaje. Najmłodsi uczniowie szkoły stworzyli wspólnie wielkanocnego królika i wielkanocne jajka: an Easter bunny i Easter eggs. Dzieci wzięły udział w zabawie polegającej na szukaniu jajek zwanej – Egg hunting i zabawie polegającej na toczeniu jajek na czas – Egg rolling. Emocje były naprawdę duże ponieważ te zwyczaje były dla najmłodszych całkowitą nowością. W polskiej tradycji nie mamy bowiem tego typu zabaw.
Who is who? Znani ludzie
W ramach innowacji pedagogicznej, uczniowie przygotowywali krótkie biografie znanych osób z historii Wielkiej Brytanii, USA i Australii. Mogli dowiedzieć się kim byli m.in.: Henry Ford, Neil Armstrong czy James Cook. Ich prace zostały pokazane na gazetce szkolnej. Tematowi znanych ludzi poświęcone zostały również prezentacje multimedialne. Wszyscy obejrzeli także film biograficzny o Billu Gatesie, założycielu firmy Microsoft. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie poznawali również ciekawostki o znanych postaciach z krajów anglojęzycznych.
Jaki kształt ma?
Warto wspomnieć o przygotowaniu przez uczniów map krajów anglojęzycznych. Każdy chętny miał możliwość stworzenia, za pomocą dowolnej techniki, mapy wybranego przez siebie państwa. Pozwoliło to na lepsze zapamiętanie konturów tych krajów i położenia ich stolic. W trakcie lekcji języka angielskiego odbyła się również pogadanka na temat fauny i flory w Ameryce Północnej, Australii i Europie.
Niezwykły gość
Szkołę w Glisnem odwiedził niesamowity człowiek Carmelo Bongiovanni, który jest Włochem i w ramach programu AIESEC i gliśniańskiej innowacji przyjechał do tej placówki. Jest on osobą o niezwykłej charyzmie i od początku wzbudzał wielką sympatię. Carmelo opowiedział uczniom o swoim kraju, wykonując przy tym kilka niezłych rysunków i gestów. Nie sposób było się nudzić, ponieważ zaraził wszystkich swą wesołą postawą i otwartością. Spotkanie to było nie tylko praktyczną lekcją języka angielskiego, ale przede wszystkim otwarło uczniów na świat i nauczyło tolerancji.
Kilty i ich tworzenie
Jednym z elementów innowacji „Z językiem angielskim przez świat” było szycie wzorowanych na szkockich kiltach spódniczek. Uczniowie wykazali się zręcznością manualną i kreatywnością. Sami mogli zaprojektować i uszyć inspirowane kiltem stroje. W trakcie zajęć języka angielskiego uczniowie dowiedzieli się również wiele na temat historii Szkocji, zwyczajów i tradycji związanych z tą częścią Wielkiej Brytanii. Dla wielu ciekawostką było to, że szkockie klany mają charakterystyczne dla nich kraty. W trakcie zajęć pojawił się nawet pomysł na wprowadzenie takich krat dla rodzin z Glisnego. Uczniowie mieli dużo frajdy w rozmyślaniu na temat kolorów i wzorów dla swoich rodzin.
Indie – najważniejsze informacje
Dlaczego Indie, skoro innowacja dotyczy języka angielskiego? W państwie tym, jako byłej już kolonii brytyjskiej, język angielski nadal jest językiem urzędowym, obok języka hindi. Indie, z racji położenia i kultury, są krajem bardzo odmiennym od Australii czy USA. Uczniowie spod Lubonia przygotowali gazetkę z symbolami Indii m.in.: budynkiem Taj Mahal, tradycyjnymi strojami, charakterystycznymi roślinami i zwierzętami. Uczniowie z kl. VI przedstawili również prezentacje na temat Indii, gdzie w ciekawy sposób opowiedzieli o sari, obyczajach, religii i świętach.
90 urodziny królowej Elżbiety II
Z okazji 90 urodzin królowej Elżbiety II młodzi Gliśnianie przygotowali gazetkę przedstawiającą najważniejsze wydarzenia z życia brytyjskiej królowej, która jest obecnie najdłużej panującym brytyjskim monarchą. Elżbieta II koronowana została w 1952 r. po śmierci swego ojca, króla Jerzego VI. W ramach innowacji pedagogicznej uczniowie przygotowali krótką biografię królowej. Każdy z nich mógł samodzielnie wykonać emblemat królowej Elżbiety II i dowolnie go ozdobić. Sami przygotowali również napis „Happy Birthday Your Majesty” - „Wszystkiego Najlepszego Wasza Wysokość”.
Angielski podczas innych zajęć lekcyjnych
W ramach innowacji pedagogicznej udało się również przeprowadzić następujące lekcje:
- w czasie zajęć z matematyki uczniowie uczyli się liczebników i znaków matematycznych w języku angielskim,
- na zajęciach komputerowych poznali znaczenie skrótów na klawiaturze komputera, a także przygotowali gazetkę na ten temat,
- w czasie lekcji religii uczniowie poznali najważniejsze wyznania religijne w USA, Wielkiej Brytanii, Australii; dowiedzieli się, czym jest anglikanizm, protestantyzm, gdzie zamieszkują mormoni i amisze,
- na lekcjach przyrody rozmawiali na temat zwierząt i krajobrazów w krajach anglojęzycznych,
- przygotowali gazetkę przedstawiającą człowieka i jego organy wewnętrzne i zewnętrzne, nazywając je po angielsku,
- w trakcie zajęć o tematyce historycznej rozmawiali o ustrojach w krajach anglojęzycznych i najważniejszych wydarzeniach historycznych,
- na lekcji wychowania fizycznego uczniowie grali w baseball, piłkę nożną, koszykówkę i rugby; przygotowywali również prezentacje na ten temat.
Ewaluacja:
Rekrutacja uczniów do projektu odbywała się na zasadzie powszechnej dostępności i wszyscy chętni uczniowie skorzystali z tej możliwości. Relacje z projektów oraz zdjęcia zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły szkolaglisne.edupage.org, na stronie internetowej Gminy Mszana Dolna www.mszana.pl, w gazetce szkolnej „Szkolaczek”, a także zostały zaprezentowane rodzicom podczas zebrań. Naturalną formą ewaluacji był poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i zdobytej wiedzy na temat krajów anglojęzycznych. Pojawiły się również pozytywne opinie rodziców pojawiające się podczas spotkań z nimi.
Anna Stanisławska